Blog

Postęp na nas nie poczeka, a szanse bywają ulotne

Postęp na nas nie poczeka, a szanse bywają ulotne

Poszukując inspiracji do przygotowywanych szkoleń, natknęłam się dziś na ciekawe słowa Thomasa Edisona: „Jeśli istnieje sposób, by zrobić coś lepiej – znajdź go”. Zatrzymało mnie to zdanie i zmusiło do chwili refleksji. Każdego dnia mierzymy się z zadaniami, nowymi wyzwaniami. Jedne rodzą trudności, w innych rozwiązania przychodzą z łatwością. Każdego też dnia pojawiają się w naszym życiu okazje, szanse, możliwości. Niemal każdego dnia spotykamy nowych ludzi, odkrywamy miejsca, czy poznajemy coś nowego.

Czytaj dalej
O edukacji na miarę potrzeb dziecka

O edukacji na miarę potrzeb dziecka

Systematycznie przez media przetacza się dyskusja na temat funkcjonowania polskiej szkoły, jej niedoborów, koniecznych zmian. W rozmowach nad jej kształtem i celami zderzają się różne, często odmienne wizje. Zauważamy też, że coraz wyraźniej rozmijają się zasady organizacji edukacji formalnej ze współczesnymi oczekiwaniami nie tylko uczniów i ich rodziców, ale także z potrzebami nowoczesnego, demokratycznego społeczeństwa i zmieniającego się dynamicznie rynku pracy.

Czytaj dalej
Zmiany służą rozwojowi

Zmiany służą rozwojowi

Dawno mnie tu nie było, ale jak wiecie zrobiłam życiową woltę. Pokazałam, że po 20 latach pracy w obszarze nauki i edukacji można podjąć odważną decyzję i postawić na rozwój w nowych obszarach. W ostatnich tygodniach często słyszałam pytanie o to, czy się nie bałam? Za każdym razem, gdy pytanie to padało przypominałam sobie słowa, które kiedyś przeczytałam – „Odwaga to nie jest działanie bez lęku, ale mimo lęku”.

Czytaj dalej
Słowa mają moc!

Słowa mają moc!

Słowami można zadać ciosy nie mniej bolesne od tych zadanych pięścią, a często pozostawiające rany o wiele trudniej się gojące i równie długo pozostające w pamięci. Wokół nas rośnie agresja, zwłaszcza ta słowna. Hejt staje się wszechobecny, pleni się jak chwast i niszczy relacje, ludzi, życia. Co się z nami dzieje? Co się dzieje z ludźmi, którzy bez oporu stosują przemoc werbalną, nie dbają o konsekwencje swoich słów i za nic mają ludzkie uczucia, zdrowie?

Czytaj dalej
Indywidualizacja, motywowanie, wspieranie w rozwoju

Indywidualizacja, motywowanie, wspieranie w rozwoju

Zgłębiałam ostatnio dość intensywnie temat motywowania dzieci do nauki i  zagadnienie indywidualizacji, bo przypadła mi przyjemność poprowadzenia kilku szkoleń z tych tematów dla nauczycieli przedszkoli i szkól podstawowych.  Tym, co mnie buduje po tych szkoleniach, jest fakt poszukiwania przez niektórych nauczycieli nowych form dotarcia do dzieci i zgoda, co do tego, że zmiana jest potrzebna.

Czytaj dalej
Bądźmy dla siebie dobre

Bądźmy dla siebie dobre

Dziś piszę do kobiet, do nas drogie dziewczyny, które każdego dnia zmagamy się ze sobą, ze swoimi mocami, słabościami, ze swoimi obowiązkami, sprawami naszych rodzin, opiniami innych, oczekiwaniami, potrzebami, stereotypami. Piszę do nas wszystkich i do każdej z osobna, które mierzymy się z codziennym poczuciem obowiązku, wewnętrznym przymusem, chęcią pokazania wszystkim, jakie jesteśmy świetne, dobre, doskonale zorganizowane …, i wiecie co? – takie właśnie jesteśmy!!!! Ale często jesteśmy też zmęczone/ przemęczone, bywamy sfrustrowane. Czujemy, ze gubimy (lub już zgubiłyśmy) gdzieś siebie, swoje pasje, czas na odpoczynek.

Czytaj dalej
Powrót do szkoły po edukacji zdalnej – tak, tylko po co?

Powrót do szkoły po edukacji zdalnej – tak, tylko po co?

Znamy już harmonogram powrotu uczniów do edukacji stacjonarnej. Wiemy, że pierwsi na stałe do szkół wrócą uczniowie klas I-III, później stopniowo (hybrydowo) także starsi. W końcu, 31 maja wszyscy uczniowie mają już być ponownie w szkolnych murach.

Po roku edukacji zdalnej, dość szeroko ograniczonych kontaktów społecznych, wielogodzinnej edukacji przed monitorami, w słuchawkach na uszach powrót do „normalności” jest potrzebny – nie mam co do tego wątpliwości. Dzieci i młodzież muszą odbudować się psychicznie, emocjonalnie, a przede wszystkim społecznie. Potrzebują kontaktów, rozmów, śmiechu i bycia w grupie.

Czytaj dalej
Pandemia i piękno życia zaklęte w drobiazgach

Pandemia i piękno życia zaklęte w drobiazgach

Pandemia nas wyczerpała – niektórych fizycznie, zdrowotnie, innych bardziej psychicznie czy emocjonalnie. Ale czas ten zmusił także wielu z nas do refleksji, do zastanowienia się nad tym co jest dla nas ważne i dlaczego. Uczymy się cieszyć z drobnych rzeczy i doceniać gesty, sytuacje, wydarzenia, obok których wcześniej przechodziliśmy obojętnie, szybko, bez zastanowienia, bowiem traktowaliśmy to jako oczywistość, niepodważalność.

Czytaj dalej

Jak wspierać dziecko w drodze do sukcesu?

Jak wspierać dziecko w drodze do sukcesu?

Współczesność niesie wiele wyzwań, zagrożeń, rosnących wymagań i oczekiwań. Każdy z rodziców i nauczycieli marzy, by dzieci odnosiły sukcesy, skutecznie radziły sobie w życiu i były szczęśliwe. Dzieci i młodzież żyją pod presją, stałą kontrolą i często są zwyczajnie przemęczone nadmiarem obowiązków. Pandemiczna sytuacja dodatkowo nie sprzyja budowaniu poczucia dobrostanu, zadowolenia i spokoju. Bez względu jednak na to, jak zdefiniujemy sukces, jaką treść słowo to niesie dla naszych dzieci, dla ich rodziców i nauczycieli, można wskazać kilka sprawności, które są życiowo pożądane i cenne dla skutecznego funkcjonowania w zmieniającym się, dynamicznym i bardzo złożonym świecie.

Czytaj dalej