Blog

Co się liczy w życiu?

Co się liczy w życiu?

Kilka dni temu, zbierając materiały do artykułów, nad którymi aktualnie pracuję, natrafiłam na słowa Boba Talberta, które mocno zapadły mi w pamięć i siedzą we mnie, „uwierają” mnie zmuszając do namysłu i analizy własnych działań. Bob Talbert napisał: „Uczenie dzieci liczenia ma swój urok, lecz najlepsze jest uczenie ich tego, co się liczy”. Niby proste, oczywiste, a jednak tkwi we mnie jak drzazga, jak wielki znak zapytania. Pytam zatem siebie: Czego warto teraz uczyć? Co się tak naprawdę współcześnie liczy?

Czytaj dalej
Stoicki spokój w obliczu życiowych komplikacji?

Stoicki spokój w obliczu życiowych komplikacji?

Często zdarza się, że nasze życie komplikuje się, pojawiają się przeciwności i utrudnienia. Dopada nas frustracja, lęk, stres. Jedni z nas reagują wówczas złością, agresją, a inni wycofaniem i bezradnością. Dodatkowo w naszej podświadomości spotykają się nasz „wewnętrzny tchórz”, który jest sąsiadem „wewnętrznego lenia” (por. W.B. Irvine, Wyzwanie stoika. Jak dzięki filozofii odnaleźć w sobie siłę, spokój i odporność psychiczną, Kraków 2020, Wyd. Insignis, s. 180), którzy sabotują nasze działania. Pierwszy zachęca do rezygnacji, wycofania, podpowiada, że może się nie udać, że czegoś nie potrafimy, a drugi dorzuca wątpliwości czy warto, czy to potrzebne, że może to być męczące itp. Jak w tej sytuacji odnaleźć w sobie siłę i poradzić sobie z przeciwnościami?

Continue reading „Stoicki spokój w obliczu życiowych komplikacji?”

Syndrom people-pleasera

Syndrom people-pleasera

W październikowym numerze „Zwierciadła” przeczytałam wywiad z Katarzyną Nosowską przeprowadzony przez Zofię Fabjanowską. Pani Katarzyna Nosowska użyła w nim określenia, że funkcjonuje według  klasycznego schematu działania people pleasera, czyli kogoś, kto zrobi wszystko, żeby zyskać akceptację. Zaintrygowało mnie to określenie. Zaczęłam szukać informacji na ten temat, by zgłębić i lepiej zrozumieć to nowe dla mnie pojęcie.

Continue reading „Syndrom people-pleasera”

Potrzeba bezpieczeństwa – kluczowa w naszym życiu

Potrzeba bezpieczeństwa – kluczowa w naszym życiu

Znamy wszyscy piramidę potrzeb człowieka opracowaną przez A. Maslowa. Według tego badacza potrzeba bezpieczeństwa  jest fundamentalną potrzebą człowieka i tylko potrzeby fizjologiczne (jak potrzeba wody, jedzenia, snu czy powietrza) są od niej silniejsze, bo związane z naszą biologią.  Poczucie bezpieczeństwa stanowi ważny element życia człowieka, jego rozwoju i prawidłowego funkcjonowania. Zaspokajanie tej potrzeb, podobnie jak potrzeb fizjologicznych (czyli potrzeb niższego rzędu), daje możliwość zaspokajania potrzeb bardziej złożonych, wyższego rzędu, czyli potrzeb społecznych (jak akceptacja, poczucie wspólnoty), szacunku i uznania (związanych z naszym statusem czy samoakceptacją), czy najwyższej z potrzeb – potrzeby samorealizacji (dotyczącej rozwoju osobistego, kreatywności, osiągania pełni swoich możliwości.

Continue reading „Potrzeba bezpieczeństwa – kluczowa w naszym życiu”

Bądź odpowiedzialny!

Bądź odpowiedzialny!

Słownik języka polskiego podaje, że odpowiedzialność to: 1) „obowiązek moralny lub prawny odpowiadania za swoje lub czyjeś czyny” oraz 2) „przejęcie na siebie obowiązku zadbania o kogoś lub o coś”.

Odpowiedzialność to pojęcie złożone, które sytuuje nas wobec pewnych powinności, obowiązków, poczucia konieczności działania, podejmowania określonych zachowań, a czasem powstrzymywania się przed pewnymi działaniami, krokami.

Continue reading „Bądź odpowiedzialny!”

W kilku słowach o szacunku

W kilku słowach o szacunku

W naszym życiu spotykamy wielu ludzi, bardzo różnych. Niektórzy budzą natychmiast naszą sympatię, inni nie. Jedni kierują się podobnymi do naszych wartościami, a inni za busolę swego życia wybierają wartości, które dla nas mogą być nie do zaakceptowania. Niektórzy z poznanych ludzi z podobnym do naszego zaangażowaniem podchodzą do swoich obowiązków, inni wykazują się stosunkiem, określmy to – swobodnym itd. Wszystko to sprawia, że budowanie wzajemnych relacji nie jest łatwe i często wymaga od nas cierpliwości, zrozumienia, wrażliwości i empatii.

Continue reading „W kilku słowach o szacunku”

Automotywacja – jak ją w sobie odnajdować?

Automotywacja – jak ją w sobie odnajdować?

W jednym z ostatnich artykułów na moim blogu pisałam o bezsilności, która obezwładnia i obiecałam napisać kilka słów na temat automotywacji. Zastanawiam się od kilku dni na czym się skupić i zdecydowałam, że podzielę się z Wami kilkoma sposobami na to, jak „ruszyć z miejsca”, wykrzesać z siebie nową energię, sposobami na to,  jak możemy sobie pomóc.

Continue reading „Automotywacja – jak ją w sobie odnajdować?”

Dziecko w domu a pandemia

Dziecko w domu a pandemia

Od połowy marca nasze dzieci uczą się w domach, kontakt ze szkołą czy przedszkolem i swoimi nauczycielami maja tylko on-line, poprzez platformy, e-dzienniki i różnego typu komunikatory. Pandemia wystawiła na próbę relacje rodzinne, rówieśnicze, obnażyła wiele problemów, ale też dla wielu rodzin stała się szansą.

Continue reading „Dziecko w domu a pandemia”

Bezsilność, która obezwładnia

Bezsilność, która obezwładnia

Bardzo nam zależy, staramy się, bierzemy na siebie wiele zadań i zwykle aktywnie i skutecznie wszystkie je doprowadzamy do mniej lub bardziej satysfakcjonującego zakończenia. Od czasu do czasu jednak przeżywamy swoiste tąpnięcie, dopada nas bezsilność, która obezwładnia, osłabia, odbiera siły i motywację do wszelkiego działania. Chyba każdy to zna – ale jak sobie z tym radzić?

Continue reading „Bezsilność, która obezwładnia”

Czy zmiany w edukacji blokuje system czy zwykłe „nie da się”?

Czy zmiany w edukacji blokuje system czy zwykłe „nie da się”?

Osoby, które mnie znają wiedzą, że od lat piszę o potrzebie zmiany w edukacji – o położeniu nacisku na relacje, na ich demokratyzację, na partycypację. Piszę o konieczności wprowadzania w życie postulatów współdecydowania i włączania uczniów w procesy decyzyjne, zwłaszcza w sprawach ich dotyczących.

Continue reading „Czy zmiany w edukacji blokuje system czy zwykłe „nie da się”?”