Matematyka w życiu dziecka – dobra zabawa czy żmudna nauka?

Odpowiedź na powyższe pytanie zależy tylko od nas dorosłych – nauczycieli i rodziców. W ostatnim czasie prowadzę liczne szkolenia z zakresu kompetencji kluczowych, w tym także w obszarze kompetencji matematycznych. Jestem przekonana, że rozwój istotnych dla naszego życia umiejętności i predyspozycji ma swoje podstawy w dzieciństwie, w pierwszych latach naszego życia. Z tego względu ważną rolę odgrywa mądra, odpowiedzialna edukacja już na poziomie przedszkola.

W kontekście edukacji matematycznej codzienność niesie nam sposobność bardzo naturalnego wspierania rozwoju dziecka. Matematyka jest bowiem wokół nas – w otoczeniu znajdujemy cyfry i liczby (numery domów, autobusów, tablice rejestracyjne, numery telefonów itp.), figury geometryczne (odnajdujemy kształty patrząc na otaczające nas obiekty – pojazdy, budynki. Poznajemy miary (choćby mierząc wzrost dziecka, ważąc ilość produktów potrzebnych by upiec ciasto), odkrywamy rytmy (w muzyce, czy rytm naszych serc).

maths
Fot. Pixabay.com

Matematyka nie musi jawić się nam jako problematyczna, trudna, niezrozumiała, jeśli ukażemy jej praktyczne zastosowanie i użyteczność. Nie musi być dla dziecka abstrakcją (i nawet nie powinna), jeśli tylko ulokujemy ją w konkretnych sytuacjach, czynnościach czy zabawach. Klasyfikacji może uczyć się sprzątając i układając np. klocki według rodzajów do odpowiednich pojemników. Szeregowania – gdy układamy na półce książki – od największej do najmniejszej. Liczyć możemy uczyć się będąc na spacerze – ile schodów pokonujemy, ile autobusów mijamy, ile niebieskich samochodów stoi na parkingu, czy też ile dzieci jest w piaskownicy. Doskonałą szkołą liczenia jest czas spędzany nad planszówkami, rzucanie kostką, później dwiema.

Matematyka to nie „czarna magia” – to obszar wiedzy i umiejętności bardzo przydatnych w codziennym życiu. Chcąc wspierać rozwój dzieci w tym zakresie warto uczynić z edukacji dobrze przemyślaną zabawę, wyzwalać dziecięcą ciekawość, a niejako mimochodem pomagać uczyć się matematyki.

Polecam nauczycielom i rodzicom, zainteresowanym wspieraniem umiejętności matematycznych dzieci, liczne książki dostępne na rynku, a pomagające budować warsztat metodyczny i niosące liczne inspiracje. Są to miedzy innymi:

E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dziecięca matematyka, Warszawa 1998, WSIP.

D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004, wyd. Akademickie „Żak”.

M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć! Warszawa 2008, Wyd. CKE.

A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać. Mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Warszawa 2010, Wyd. CKE.

M. Skura, M. Lisicki, Gen liczby. Jak dzieci uczą się matematyki? Warszawa 2018, Wyd. Mamania.

Ciekawa seria zeszytów z zadaniami – To nie jest książka do matmy, Wyd. Dwie Siostry – polecam serdecznie!!!!!

Czy dwie ciekawe publikacje Fundacji mBanku:

1)      M. Krӓmer, Matematyka jest wszędzie, Warszawa 2017.

2)      M. Jaworska, M. Jędrzejewska i K. Nawrocka-Skolimowska, Dziecinnie prosta matematyka, Warszawa 2019 – Tę książkę można jeszcze otrzymać bezpłatnie w ramach akcji mBanku – poszukajcie na stronie mFundacji mBanku.

Życzę miłej zabawy z matematyka w tle.

3 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments