Dzisiejszy wpis może być nieco inny od dotychczasowych, mam jednak nadzieję, że zatrzyma Was bodaj na chwilę i zachęci do refleksji nad tym, jak budujemy markę osobistą i nad tym, jak przyczyniamy się do budowania marki pracodawcy/ grupy zawodowej itd.
Czym jest marka osobista? Mówiąc najprościej to nasz wizerunek, to z jakimi wartościami jesteśmy kojarzeni, jaką opinią się cieszymy i jakie uczucia wywołujemy u innych na myśl o nas, naszej pracy, skutecznym działaniu itd.
Moją refleksję postanowiłam oprzeć na koncepcji pojęcia ODPOWIEDZIALNOŚĆ zaproponowanej przez R. Ingardena (Książeczka o człowieku, 2023, Wyd. Literackie), który analizował, że o odpowiedzialności możemy mówić na czterech poziomach:
- ponoszenia odpowiedzialności za coś,
- podejmowania odpowiedzialności za coś,
- pociągania do odpowiedzialności,
- odpowiedzialnego działania.
Wykonując określone zadania zawodowe, bardziej lub mniej świadomie budujemy markę osobistą i przyczyniamy się do tego, jak postrzegana jest nasz firma czy grupa zawodowa, którą reprezentujemy.
Może jesteś nauczycielem – wykonując swój zawód budujesz swój profesjonalny wizerunek, to jak widzą Cię uczniowie, ich rodzice, grono pedagogiczne. Jednak przyczyniasz się też do tego, co mówi się o szkole, w której pracujesz i ogólnie wpływasz na to co mówi się o nauczycielach jako grupie zawodowej.
Jeśli jesteś trenerem, coachem – sytuacja jest bardzo podobna. Budujesz swoją osobistą markę, ale też markę firmy czy grupy zawodowej. A to wiąże się z zagadnieniem odpowiedzialności – bez względu na to czy zdajemy sobie z tego sprawę czy nie.
Może jesteś lekarzem, sprzedawcą, kierowcą autobusu czy bibliotekarzem – zawsze jest bardzo podobnie. Odpowiedzialność za działania, których podejmujemy obejmuje naszą wiedzę i troskę o jej aktualizację, nasze umiejętności (stale rozwijane), ale przede wszystkim naszą postawę, gotowość do działania, zaangażowanie, budowany i okazywany szacunek itd.
Budując, w duchu odpowiedzialności, markę osobistą i markę firmy/ grupy zawodowej warto pamiętać, że:
- ponosisz odpowiedzialność za to, jak wykonujesz swą pracę/ obowiązki, jak traktujesz innych, jak reprezentujesz firmę, jak mądrze i profesjonalnie robisz to co należy do Twoich obowiązków;
- podejmujesz odpowiedzialność – a przynajmniej powinieneś to robić – za profesjonalne działanie, za jakość swej pracy, za innych, na których wpływ ma Twoja praca – za ich rozwój, samopoczucie, bezpieczeństwo, zdrowie – w zależności od tego co dla nich robisz swoją pracą. Pytanie, na ile masz w sobie gotowość, by podejmować odpowiedzialność, by czuć, jak ważna jest ona dla Ciebie i dla ludzi, z którymi pracujesz, na ile czujesz misję w wykonywanym działaniu i na ile masz świadomość wpływów, jakie wywierasz;
- możesz być pociągany do odpowiedzialności – odpowiadasz przecież za to co robisz, za skutki swej pracy. Nie chodzi tylko o konsekwencje prawne, ale możesz być mobilizowany i obligowany do większej staranności, efektywności, drobiazgowości itd.;
- a to wszystko sprowadza się do czwartego wymiaru – odpowiedzialnego działania. Co się na to składa?
- merytoryczne przygotowanie i stała troska o aktualizację swojej wiedzy i umiejętności,
- gotowość do rozwoju,
- szacunek w działaniu – wobec wartości, zasad, ludzi,
- budowanie świadomości, że osobiste postawy, działania, mają wpływ na budowanie wizerunku odpowiedzialnego profesjonalisty, a w konsekwencji mają wpływ na budowaną markę Twoją i Tych, których reprezentujesz.
Życzę Wam zatem satysfakcji w odpowiedzialnym budowaniu własnego wizerunku – PROFESJONALISTY, wspierania swym działaniem tych, z którymi pracujecie. A przede wszystkim życzę Wam poczucia sensu w tym co robicie. Czerpcie radość, inspirację, wiarę w znaczenie swych działań.
Tekst ten przypomina nam o istotności dbania o nasz wizerunek zawodowy poprzez uczciwe, profesjonalne i odpowiedzialne podejście do wykonywanej pracy. Odpowiedzialność nie jest tylko obowiązkiem prawnym, ale także moralnym, który wpływa na naszą samoocenę oraz postrzeganie naszej marki osobistej i zawodowej.