Nastawienie na rozwój czy na trwałość – jak to wygląda u Ciebie?

Benjamin Barber powiedział kiedyś – „nie dzielę ludzi na mocnych i słabych, tych, którym się powiodło i tych, którzy przegrali (…). Dzielę ich na tych, którzy się uczą, i tych, którzy tego nie robią”.

Co sprawia, że przestajemy się uczyć, czytać, poszukiwać? Dlaczego jedni ludzie czują głód wiedzy, chęć poznawania, czytania, doskonalenia własnych kompetencji, a inni nie podzielają tego entuzjazmu i żyją w przekonaniu, że wszystko co jest im potrzebne dostali w genach, że urodzili się z określonym poziomem inteligencji i to natura implikuje ich potencjał i osiągnięcia.

Carol Dweck w swojej książce Nowa psychologia sukcesu, poddaje analizie nastawienia ludzi do siebie, swojego rozwoju i omawia pewne tendencje w myśleniu, określone przekonania, które rzutują na nasze działania, codzienne funkcjonowanie.

rozwój

Autorka wskazuje, że to właśnie od naszego nastawienia (a nie tylko od rzeczywistego poziomu rozwoju czy kompetencji) zależy w dużej mierze to, czy osiągamy sukces, czy raczej żyjemy w stagnacji, dbając o to, by utrzymać to, co odbieramy jako bezpieczną stabilizację.

Carol Dweck wyróżnia dwa nastawienia:

  • nastawienie na trwałość,
  • nastawienie na rozwój.

W pierwszym z nich dominuje chęć utrzymania w swoim życiu pewnego status quo, które osadzone jest na wierze, że ludzkie cechy, poziom inteligencji, stopień kreatywności, czy jakakolwiek inna cecha czy umiejętność są stałe. Otrzymaliśmy je „od natury” na określonym poziomie i koncentrujemy się na tym, by niejako potwierdzać to, co o sobie wiemy. W związku z tym nie odczuwamy potrzeby uczenia się, czytania, poznawania – bo sądzimy, że to nie ma wpływu na nas, na nasze życie, na nasze sukcesy. Nastawienie to hamuje naszą aktywność, także tą poznawczą, odbiera entuzjazm uczenia się i przyczynia się do biernego odbierania tego, co przynosi nam każdy kolejny dzień.

W nastawieniu drugim dominuje wiara w to, że zawsze możemy podnieść poziom swojego rozwoju, zawsze możemy robić coś lepiej, wiedzieć więcej. Funkcjonując z nastawieniem na rozwój czujemy ekscytację z odkrywania, opanowania nowej umiejętności, rozwiązania nowego problemu czy ukończenia kolejnego etapu edukacji. To nastawienie popycha nas do kolejnych aktywności, budzi ciekawość, niepokój poznawczy. Wyzwala „głód” wiedzy i potrzebę poszukiwania dla siebie coraz to nowych form aktywności.

Które z nastawień kieruje Twoim życiem?

Czego aktualnie się uczysz?

Jaką książkę czytasz?

W jakim obszarze postanowiłaś/łeś doskonalić swoje umiejętności?

Według Carol Dweck tylko nastawienie na rozwój wiedzie nas do sukcesu – bez względu na to, jak ów sukces definiujemy. Pytanie czy dążymy tą drogą, czy czasem nie tkwimy w ślepej uliczce?

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments